Et socialpædagogisk botilbud

Vi er et socialpædagogisk botilbud for mennesker med alkohol- og/eller stofmisbrug samt en eller flere psykiske lidelser.

Vi er godkendt efter serviceloven (SEL) §107, §108 og §110, og tilbyder døgnophold med differencieret indhold afhængig af borgerens mål for opholdet. Borgere er indskrevet til både korte, men oftest længerevarende ophold samt varige ophold. 

Vi modtager borgere med misbrugsproblematikker, samt forskellige psykiatriske lidelser, samt i visse tilfælde borgere med en mildere grad af udviklingshæmning. Borgerne skal dog være selvhjulpne, da der ikke er døgnbemanding på stedet, men en bagvagt som altid er tilgængelig på telefon.
Vi modtager også borgere med et mindre plejebehov.

Værd at vide:

Vi tilbyder et helhedsorienteret forløb ud fra relationspædagosiske metoder med fokus på borgerens mål for opholdet.

Når en borger flytter ind på Blå Kors Minibo får den enkelte tilknyttet et team af to kontaktpersoner, som indenfor forholdsvis kort tid efter indskrivning i samarbejde med borgeren, evt. sagsbehandler og andre aktører udarbejder en opholdsplan indeholdende mål for borgerens ophold.

Borgeren har i Minibo en række muligheder for beskæftigelse og anden form for aktivitet.

Beskæftigelse

Borgere i Minibo har mulighed for beskæftigelse i Minibos have og drivhus samt at alle borgere i  Minibo opfordres til at hjælpe med forberedelse af frokost og aftensmad.

Vores centerinstitution har et værksted med mulighed for kortere eller længere arbejdsdage. Desuden har centerinstitutionen et udeteam, hvor borgere kan deltage i praktisk arbejde og havearbejde i samarbejde med pedellen.

Psykiater, neurofeedback og massage

Minibo har tilknyttet en psykiater, hvor borgeren har mulighed for samtale hver anden uge.
Desuden har borgeren mulighed for at få neurofeedback. 

Der er mulighed for almindelig massage på centerinstitutionen.

Daglige rutiner og en vis struktur støtter borgeren i at øge sin livsmestring.

Daglige rutiner

Ved hjælp af de daglige rutiner som faste spisetider, praktiske opgaver, aktiviteter, individuelle dag- eller ugeskemaer, aftaler m.m. samarbejder vi med den enkelte om at få genopbygget en struktur, som støtter borgeren i at finde balance og fodfæste i eget liv.

Træning i sociale færdigheder og dagligdags opgaver

Sociale færdigheder træner vi ved, at borgeren deltager i praktiske opgaver, måltider m.m. i dagligdagen. Det er med til at opøve borgerens evner indenfor kommunikation, samarbejde og dialog.

En del beboere har også brug for træning eller vejledning i almene dagligdags færdigheder, såsom personlig hygiejne, oprydning, rengøring, tøjvask m.m. Træningen foregår sammen med personalet.

Sund kost og kostvejledning

En integreret del af behandlingen er sund og næringsrigtig kost. I Minibo lægger vi en månedlig madplan, der sørger for, at beboerne får sund og varieret kost. Der serveres dagligt tre hovedmåltider. Derudover har borgeren adgang til køleskab, hvor der til enhver tid er mulighed for et ekstra mellemmåltid.

Aktiviteter i dagligdagen

I Minibo tilbydes en række frivillige aktiviteter og oplevelses-orienterede ture ud af huset.

Der afholdes husmøde ca. en gang om måneden, hvor der er mulighed for at komme med forslag til aktiviteter eller drøfte andre emner, der er relevant for beboerne.

Vi bruger anerkendte og veldokumenterede metoder og forholder os løbende til ny viden.

Professionelt, faguddannet personale

Vores personale består af faguddannede socialdiakoner/socialpædagoger, SOSU-assistenter, samt en socialrådgiver. Vi sigter mod at give den enkelte borger den bedste hjælp til at arbejde med sig selv og etablere en hverdag, der fungerer. 

Anerkendte metoder

I Minibo benytter vi os af anerkendte metoder som:

  • Kognitiv miljøterapi
  • Relations-orienteret pædagogik
  • Recovery-orienteret tilgang
  • LA2
  • FITT

Vores medarbejderstab er løbende i gang med forskellige relevante efteruddannelser. Som udgangspunkt stræber vi efter, at alle ansatte er uddannet inden for dobbeltdiagnoser.

En tværfaglig personalegruppe sikrer, at der arbejdes helhedsorienteret og fokuseret med borgerens mål for opholdet.

Alle medarbejdere er uddannede til at tage sig af de funktioner, de udfører. Det vil sige, at vi har fastansatte:

  • Socialdiakoner/Socialpædagoger
  • Socialrådgiver
  • Social- og sundhedsassistenter
  • Diakonstuderende

Der er desuden tilknyttet en ekstern psykiater, der forestår samtaler med borgeren og hjælper medicinsk.
Personalet modtager løbende supervision ved eksterne supervisere.

Derudover samarbejder vi med forskellige faggrupper, bl.a. praktiserende læger, fysioterapeuter, socialforvaltninger, kommunale instanser, jobcentre m.fl.

Dokumentation

Når en borger indskrives udarbejdes der en opholdsplan indeholdende mål for opholdet. Opholdsplanen udarbejdes på baggrund af grundig dataindsamling ,og i nogle situationer inddrages der data fra sagsbehandler eller anden relevant fagperson, hvis det vurderes relevant eller er påkrævet. Målene bliver løbende evalueret. Der føres en journal af personalet, som borgeren har adgang til, hvis dette ønskes.

Statusmøder

I Minibo vægter vi tæt kontakt til den enkeltes sagsbehandler i kommunen højt. Der indkaldes til statusmøder, hvor der er fokus på borgerens mål for opholdet, samt dokumentation for den hjælp borgeren modtager hos Blå Kors Minibo.

Er Blå Kors Minibo det rigtige tilbud til den borger, du er i kontakt med?

Kontakt os gerne og lad os sammen finde ud af om Blå Kors Minibo er det rigtige tilbud, ellers hjælper vi gerne med at finde et andet tilbud til borgeren.

Ring til os på 96 57 60 00.

Blå Kors Minibo

Kontakt

Blå Kors Minibo
Rørholmsgade 25
9500 Hobro
Tlf.: 96 57 60 00
minibo@blaakors.dk

Blå Kors Minibo ligger ca. 5 km fra motorvejen. Toget stopper ofte i Hobro, og fra banegården er det let at komme til Minibo enten med bus eller til fods.

Der kan også træffes aftale med os om at blive hentet på stationen, på sygehuset eller hjemme afhængig af livssituation.